Het natuurlijke proces van ontwikkeling.

 

 

Als je bij ons komt dan zit je niet in een klas met leeftijdsgenoten. Je bent namelijk met alle leerlingen de school en leert ook van elkaar. Iedereen is gelijk aan elkaar en tegelijk uniek. Elke leerling volgt zijn of haar eigen leerplan in overleg met het begeleidingsteam. We denken niet vanzelfsprekend vanuit de herkenbare schoolvakken, maar het is wel mogelijk om te werken vanuit vakken waarbij een lesmethode ondersteunend kan zijn. Ben je een VO-leerling? Dan is het mogelijk om je voor te bereiden op het behalen van het VO-(staats)examen. Je stelt samen met je begeleider doelen voor tien weken waar je aan wilt werken. Elke dag werk je aan je doelen en op regelmatige basis heb je een tussentijds gesprek met je begeleider. Hoe ging het deze week? Waar liep je tegen aan? Wat is er nodig? Na tien weken laat je op jouw manier zien aan je begeleider en je ouders/verzorgers waar je aan hebt gewerkt. Dit moment bereid je voor met je begeleider en doe je op een manier die bij jou past op dat moment.

 

Verbinden

Via deze werkwijze willen we de kinderen het natuurlijke proces van ontwikkeling laten ondervinden. Ontwikkelen met je hele lijf, je hart, je handen en je hoofd. Je stelt doelen, bent hopelijk enthousiast, hebt zin om iets uit te zoeken, je te bekwamen, te experimenteren, opnieuw te creëren ….en dan loopt het in eenen anders dan gedacht. Je vindt het misschien moeilijk of taaier dan je dacht, komt je eigen grenzen en frustraties tegen. Dan komt het aan op doorzettingsvermogen, je blijven verbinden aan je doelen en samen met goede begeleiding weer nieuwe stappen te maken. Zo ontwikkel je jezelf en groei je. Je reflecteert samen en leert daar van, laat oude ervaringen los en creëert weer nieuwe ervaringen en kennis. En last but not least; je waardeert je eigen proces dat je hebt doorlopen en kijkt hier samen met je begeleider en ouders/verzorgers naar tijdens het eindgesprek.

 

Vertrouwen

Van ons als volwassenen, zowel begeleiders als ouders/verzorgers, vraagt het om te werken vanuit vertrouwen. Het vraagt om afgestemd te zijn op het kind; wat is er nodig, hoe helpen we elk kind om zichzelf te ontwikkelen, zichzelf te leren kennen en neer te zetten? Hier is geen handleiding voor. Dit werkt bij elk kind anders en soms ook weer niet. Observeren, reflecteren, grenzen stellen en in gesprek zijn met elk kind is dus een belangrijk onderdeel van ons werk. Oprechte aandacht, verbinding en echt contact vinden we binnen GROND van groot belang.

Werkwijze